KURSUS PERSEDIAAN PENSIJILAN HOSPITAL MESRA IBADAH (HMI) PERINGKAT NEGERI JOHOR TAHUN 2023 ANJURAN BAHAGIAN PERUBATAN JKNJ DENGAN KERJASAMA PEGAWAI AGAMA KADER NEGERI JOHOR


Tarikh : 5 & 6 September 2023
Masa : 8.00 Pagi - 5.00 Petang 
Tempat : Auditorium Rafflesia, HEBHK 

Program Hospital Mesra Ibadah (HMI) Kementarian Kesihatan Malaysia (KKM) telah dilancarkan pada tahun 2014 dan ia memberi penekanan terhadap pengurusan ibadah dan keperluan rohani pesakit. Justeru itu, Bahagian Perubatan, Jabatan Kesihatan Negeri Johor (JKNJ) dengan kerjasama Pegawai Agama Kader Negeri Johor telah menganjurkan Kursus Persediaan Pensijilan HMI pada 5 dan 6 September 2023 bertempat di Auditorium Raflesia, Hospital Enche' Besar Hajjah Khalsom (HEBHK). 

Objektif kursus ini diadakan adalah untuk meningkatkan kesedaran Ahli Jawatankuasa HMI Peringkat Hospital berkaitan kepentingan memperoleh pensijilan HMI dan dalam masa yang sama memperkukuh pemahaman auditor dan auditee terhadap manual audit pensijilan HMI. Di samping itu, kursus yang dihadiri oleh seramai 70 orang Ahli Jawatankuasa HMI dari seluruh hospital di negeri Johor ini juga telah dijadikan sebagai platform perkongsian pengalaman dan tip berguna bagi menghadapi Audit Pensijilan HMI oleh Sekretariat HMI, Kementerian Kesihatan Malaysia juga pelaksanaan audit silang di HEBHK.

Penceramah - penceramah yang terlibat dalam kursus tersebut ialah :

1. Dr. Hj Ahmad Fahmi bin Md Sahray
Ketua Unit Spiritual
Hospital Sungai Buloh

2. Dr. Mohd Fathi Zaki bin Mohd Zakaria
Timbalan Pengarah Perubatan
Hospital Sultan Ismail

3. Ustaz Mohd Isa bin Abdullah
Unit Hal Ehwal Islam
Bahagian Pengurusan KKM

Majlis perasmian kursus ini telah diadakan pada 6 September 2023 dan disempurnakan oleh YBrs. Dr. Khairul Rizal bin Othman, Timbalan Pengarah Kesihatan (Perubatan) sebagai wakil rasmi Pengarah Kesihatan Negeri Johor. Turut hadir ialah YBrs. Dr. Mohamad Nizam bin Hj. Subahir, Pengarah Hospital HEBHK dan YBrs. Dr. Mohamad Faiz bin Maarof, Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Perubatan JKNJ.

Semoga Hospital Enche' Besar Hajjah Khalsom berjaya mengikut jejak 4 buah hospital di negeri Johor yang telah mendapat pengiktirafan pensijilan Hospital Mesra Ibadah berstatus 5 bintang!